Kevés olyan autó született az autóipar több, mint százéves története során, amelyről elmondható, hogy nem csupán alapjaiban változtatta meg az iparágat, de az egész világot is más irányba terelte. Az elektromos forradalmat negyed évszázaddal ezelőtt elindító Toyota Prius azonban kétségkívül ilyen.
A Toyota új fejezetet kezd meg a Prius történelmében: mérnöki innovációk sorával és különösen látványos formatervvel ünnepelheti világpremierjét az ötödik generációs modell. A Prius legelső, 1997-es bemutatkozása óta hatalmas hatással volt a Toyotára és valódi autóipari ikonná válva az elektrifikáció úttörője és abszolút trendteremtő modell lett. Az új generáció, amely Európában kizárólag plug-in hibrid változatban lesz elérhető, újabb nagy lépést tesz előre ezen az úton. A Toyota elkötelezett a karbonsemlegesség mellett, és az eredetileg a Prius által megteremtett hibrid technológia továbbra is jelentős mértékben hozzájárul a zéró emissziós átalakuláshoz. Az új Plug-in Hybrid Prius a Toyota multitechnológiás hozzáállását erősíti, amely akkumulátoros elektromos (BEV) és üzemanyagcellás elektromos (FCEV) megoldásokat is tartalmaz, fokozott hatékonyságot és hozzáférhető karboncsökkentési megoldásokat kínálva.
Újtechnológiás úttörőként a Prius mindig is a többi modellsorozat jövőjét is inspirálta, az új generáció pedig ebben a szellemben folytatja az utat. Bemutatja a Toyota új generációs plug-in hibrid elektromos rendszerét, amely fokozott teljesítménnyel és megnövelt kapacitású akkumulátorral áll rajthoz. A még erőteljesebb generátor/elektromotor és a kétliteres benzinmotor együttesen 223 lóerő (164 kW) teljesítményre képesek, erőteljes és gyors reakciójú gyorsítóképességet biztosítva. Eközben az új karosszéria még áramvonalasabb, ami kiváló üzemanyag-hatékonyságot, kezelhetőséget és stabilitást biztosít.
A Prius karakteres megjelenése új, még dinamikusabb szintre emelkedik a kupészerű sziluettnek köszönhetően, amely erőteljes emocionális érzelmeket vált ki. A Toyota New Global Architecture (TNGA) család második generációs GA-C platformja az elődnél könnyebb és merevebb alapokat biztosít az ötödik generációs modell számára. Az akkumulátor és az üzemanyagtartály tovább optimalizált elhelyezése csökkenti az újdonság súlypontját, ami hozzájárul a magával ragadó vezethetőséghez és a kényelmes rugózáshoz.
A tágas utastér helyet ad a vezetési élményeknek és az izgalmaknak, kialakításában kihasználva a Prius új, „Sziget Architektúráját” a letisztult, tágas összhatás érdekében. Az üléshelyzet alacsonyabb, ami sportosabb érzetet teremt, miközben a kijelzők és a vezérlők elhelyezése az optimális használhatósághoz járul hozzá.
Lenyűgöző menetteljesítmény
Az új generációs hibrid rendszer a plug-in hibrid Prius sokoldalú vezetési élményének evolúcióját jelképezi, még nagyobb teljesítményt és hatékonyságot felmutatva. A TNGA 2.0l benzinmotor teljesítménye 148 lóerő (111 kW), amelyhez egy új, 160 lóerős (120 kW) elektromotor csatlakozik, összesítve 223 lóerős (164 kW) rendszerteljesítményt rendelkezésre bocsájtva. A jelenlegi generációs plug-in hibrid verziójának 122 lóerős (90 kW) teljesítményéhez viszonyítva különösen nagyot ugró teljesítmény erőteljes és gyors reakciójú gyorsulást biztosít. Annak érdekében, hogy a hétköznapok legtöbb útját EV üzemmódban tehesse meg, a modell tisztán elektromos hatótávja több mint 50 százalékkal nagyobb, mint a jelenlegi generáció esetében. Mindez az új, 13,6 kWh-s lítium-ion akkumulátornak köszönhető, amelynek fokozott energiasűrűsége, ezáltal kompaktabb mérete optimalizált elhelyezhetőséget biztosít a hátsó ülések alatt, csökkentve a modell súlypontját. A hatékonyság maximalizálása érdekében opcionális napelemek is kérhetők a tetőre, amelyek tiszta energia generálásával töltik a hibrid rendszert.
A testet öltött aerodinamika
A Prius második generációja óta jelenlévő, jellegzetes profil továbbfejlődött, elegáns, modern vonalakat felmutatva. A lágyabb, ívelt sziluett kialakulásában az 50 mm-rel csökkentett szabad magasság, a tető csúcspontjának hátratolása és a nagyobb méretű, akár 19 colos kerekek is közrejátszanak. A szükségtelen
formai megoldások és vonalak eltüntetésével letisztult, egyértelmű formaterv alakult ki, amelyet a levegő természetes áramlása inspirált. A karakteres megjelenést tovább fokozza az előző generációhoz képest 50 mm-rel hosszabb tengelytávolság. Ugyanakkor a modell teljes hosszúsága 46 mm-rel csökkent. Az elődnél 22 mm-rel nagyobb szélességével az új Prius kiállása még dinamikusabb, elöl pedig a kalapácsfej motívum elegánsan összefonódik a fényszórókkal, karakteres, jól megkülönböztethető formákat létrehozva. A hátulnézetnél meghatározó a háromdimenziós, lineáris világítótest, amelynek előremutató kialakítása a merész Prius logót hangsúlyozza ki.
A vezetőre szabott belső formaterv
A fekete alapszínű belső tér három területre oszlik a Prius új, „Sziget Architektúrájának” megfelelően: a vezetői modulra, a lebegő hatású műszerpanelre és a környező kezelőszervekre. A belső tér a vezető és az utasok számára is különösen tágas; a stílusos, jó minőségű anyagokat harmonikus betétek színesítik, céltudatos, dinamikus összhatást alkotva. A vezetői modul központi szereplője egy hétcolos, TFT LCD képernyő, amely közvetlenül a látótérben helyezkedik el, elősegítve, hogy a vezető tekintete az úton maradjon. Az új kialakítású műszercsoport a kényelmes használhatóságot részesíti előnyben, egyértelmű kezelhetőségével a lehető legkisebb mértékben elvonva a vezető figyelmét. A diszkrét, alacsonyabban elhelyezett központi kijelző és a klímaberendezés különálló kezelőszervei is ezt erősítik, miközben a műszerfal megvilágítása össze van kapcsolva a Toyota Safety Sense biztonsági rendszereivel, hogy a színek változásával még hangsúlyosabb figyelmeztetéseket kaphasson a vezető.
Akár váratlanul dinamikus vezethetőségét, akár fokozott hatékonyságát, vagy dinamikus külső és belső kialakítását nézzük, az új generáció tovább folytatja a 25 éve megkezdett innovációs utat. A Prius történet új fejezete új mércét állít fel a technológia, a hatékonyság és a könnyed vezethetőség tekintetében. Az ötödik generációs Plug-in Prius 2023 tavaszán mutatkozik be az európai piacon.