Decemberben több elektromos járművet regisztráltak a briteknél, mint benzinest. Az új akkumulátoros elektromos autók regisztrációi drámaian megemelkedtek az elmúlt évben, és ez a megnövekedett kereslet kiterjedt töltő infrastruktúra kiépítését tenné szükségessé.
A BestBrokers.com jelentése szerint Egyesült Királyság EV-töltő infrastruktúrája nehezen tudja kielégíteni a keresletet, de lépni kell, mivel 2030-ban minden benzin- és dízelüzemű autót ki fognak tiltani az értékesítésből, az érdeklődés pedig drámaian megnőtt.
A legfrissebb gépjármű-nyilvántartási adatok azt mutatják, hogy 2022-ben az új autók piacán az EV-k és hibridek kivételével minden szegmensben 2%-os csökkenés volt tapasztalható. Az EV-regisztrációk 2021-hez képest 40%-kal, több mint 267 000-re emelkedtek – csak decemberben több mint 42 200 tisztán elektromos akkumulátoros autót (BEV) regisztráltak, szemben a 42 000 benzines autóval.
Az EV-k gyors elterjedéséhez azonban olyan kiterjedt töltő infrastruktúra kiépítésére van szükség, amely képes kiszolgálni a gyorsan növekvő számú elektromos autót. A BestBrokers csapata megvizsgálta a jelenleg üzemelő töltőpontok számát, és azt tapasztalta, hogy még az elmúlt évben hozzáadott 8800 töltővel együtt is nagyon hamar gondot okozhat, hogy a létesítmények kielégítsék a növekvő keresletet.

Tavaly összesen 267 203 akkumulátoros elektromos járművet regisztráltak a briteknél,ami 40,1%-os növekedést jelent 2021-hez képest. A plug-in hibridek (PHEV) 11,5%-kal 101 414-re csökkentek, míg a full hibridek (HEV) 27,6%-kal 187 948-ra emelkedtek. Összességében 2022-ben az összes új személygépkocsi-regisztráció több mint egyharmada – 556 565, azaz 34,5% – akkumulátoros EV vagy hibrid volt. 2021-ben ezek a regisztrációk 452 527 darabot tettek ki, ami az összes újonnan forgalomba helyezett autó 27,5%-a volt.
Decemberben több elektromos járművet helyeztek forgalomba, mint benzines autót. A Society of Motor Manufacturers and Traders legfrissebb adatai szerint decemberben az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) tették ki az újonnan forgalomba helyezett autók legnagyobb részét. Az összes regisztráció 32,9%-át, azaz 42 284 darabot tettek ki, így a BEV-ek az összes újonnan forgalomba helyezett autó közel egyharmadát tették ki. Ez 52,62%-os növekedést jelent a 2021-es év azonos hónapjához képest, amikor 27 705 BEV-t helyeztek forgalomba. Ráadásul a BEV-ek és hibridek együttes piaci részesedése ebben a hónapban elérte az 50,1 százalékot.
A benzinüzemű személygépkocsik száma 42 091 volt, ami a hónapban forgalomba helyezett összes jármű 32,8%-át tette ki. A dízelüzemű autók száma 23%-kal, 4 006-ra csökkent éves összehasonlításban, míg a hibrideké a legnagyobb mértékben, 58,15%-kal, 13 743 járműre emelkedett a 2021. decemberi szinthez képest.
Az egész évre vonatkozó regisztrációk száma összességében 2,01%-kal csökkent, ami a belső égésű motorral (ICE) hajtott járművek regisztrációjának jelentős zuhanásának köszönhető. 2022-ben mindössze 82 981 dízelüzemű autót helyeztek forgalomba, ami 38,9%-kal kevesebb, mint 2021-ben, míg a benzinüzemű autók száma 10,45%-kal 682 473-ra csökkent. Az enyhe elektromos hibridek (MHEV) motortípusuk alapján eltérően teljesítettek – a benzinüzeműeknél 2021-hez képest 11%-kal 219 701-re nőtt a számuk, míg a dízelüzemű MHEV-eké 26,7%-kal 72 343-ra csökkent.

Rekordszámú töltőpont telepítése 2022-ben
Az elektromos autók iránti növekvő kereslet és a nettó nullás gazdaságra való fokozatos áttérés hatalmas töltő infrastruktúra kiépítését teszi szükségessé az Egyesült Királyság egész területén. Úgy tűnik, mind a kormány, mind az üzleti élet felismeri a töltőpontok fontosságát, hiszen csak 2022-ben több mint 8883 új létesítményt építenek. Ez rekordszám az Egyesült Királyságban, közel a teljes üzemelő benzinkutak számához, amely a becslések szerint mintegy 8300-ra tehető.
Ezek a számok azonban nem összehasonlíthatóak – egy töltőpont csak egyetlen járművet tud feltölteni, míg egy benzinkút több töltőállással rendelkezik. Az Energia Intézet kiskereskedelmi marketingfelmérése szerint a benzinkútonkénti töltőállások átlagos száma a 2006-os 7,1-ről 2011-re 7,3-ra nőtt. Még ha a számításokat a 7-es számra alapozzuk is, akkor is 58 100 töltőállás áll rendelkezésre, amely nagyjából 40,4 millió belső égésű (benzines vagy dízel) járművet szolgál ki, vagyis 695 autóra jut egy töltőállás.
Ami az EV-k és a töltőpontok arányát illeti, ez nagyon eltérő. December végén 37 261 nyilvános töltőpont volt, és becslések szerint több mint 660 000 akkumulátoros elektromos jármű közlekedik az Egyesült Királyság útjain. További 445 000 plug-in hibriddel az összlétszám meghaladja az 1,1 millió darabot, bár ezeket az autótípusokat ritkán töltik nyilvános töltőpontokon – a PHEV-ek akkumulátorait töltőn keresztül, a belső égésű motorral vagy regeneratív fékezéssel lehet feltölteni.
Ha 660 000 EV van, ez azt jelenti, hogy az Egyesült Királyságban egy EV-re átlagosan 17,7 töltőpont jut. Egy benzinkút könnyen kiszolgálhat 600 vagy 700 ICE autót – ennyi tank üzemanyaggal való feltöltése akár 8 órát is igénybe vehet. A töltőpont típusától és teljesítményétől függően azonban egy ilyen létesítmény általában 1-8 órán keresztül képes egy EV-t tölteni. A Zap-Map szerint, amely az Egyesült Királyságban működő töltőpontok számát követi nyomon, a töltőpontok túlnyomó többsége gyors, azaz 3-4 óra alatt képes teljesen feltölteni egy BEV-et.
A töltőpontok típusai sebesség szerint:
Lassú – (3-6 kW)
Gyors – (7-22 kW)
Gyors – (25-99 kW)
Ultragyors (100 kW+)
A lassú töltőpontok általában 3 kW-ig terjedő teljesítményűek (bár egyesek ennél nagyobb teljesítményűek is lehetnek), és otthon vagy irodaházakban használatosak, mivel a töltés 8-10 órát vesz igénybe. A gyorstöltő pontok 7 kW vagy 22 kW teljesítményűek, és gyakran parkolókban, szupermarketekben vagy szabadidőközpontokban helyezik el őket. Egy BEV töltése 3-4 órát vesz igénybe. A benzinkutaknál, autópálya szervizállomásokon és szupermarketekben található gyorstöltők teljesítménye gyakran 43 kW-tól (25 kW-tól 99 kW-ig) terjed. Bár ezek 30-60 perc alatt képesek feltölteni az akkumulátort, csak olyan EV-kkel kompatibilisek, amelyek rendelkeznek gyorstöltő funkcióval. Ugyanez vonatkozik az ultrarövid töltőpontokra is, amelyeknél nagyjából 15 percig tart egy EV teljes feltöltése, de csak kevés jármű használhatja őket.
Elégségesek-e az Egyesült Királyság töltőpontjai az összes elektromos jármű kiszolgálására?
A kibocsátáscsökkentési törekvések részeként a jelenlegi intézkedések nem biztos, hogy elegendőek az elmúlt években kitűzött, túlságosan ambiciózus célok eléréséhez. A kormány célja 2030-ig legalább 300 000 telepítés, beleértve legalább 6000 gyorstöltő pontot Anglia autópályáin és főbb főútvonalain. Ez azt jelenti, hogy a következő 7 évben évente több mint 37 500 töltőpontot kell kiépítenünk, ami nagyjából napi 103 töltőt jelent.
A kormány 1,6 milliárd font támogatással támogatott elektromosjármű-infrastruktúra-stratégiájának célja, hogy támogassa az egész országot lefedő, robusztus töltőhálózat kiépítését és integrálását. A 950 millió fontos gyorstöltési alap a nagyobb teljesítményű töltők kiépítését támogatja a hosszabb utakat megtevők számára, míg a helyi hatóságokat 500 millió fontos támogatás segíti a helyi töltőpontok lefedettségének növelésében.
Egy másik fontos tény, hogy az otthoni töltés kulcsfontosságú, mivel a legtöbb ember inkább éjszaka töltené fel az elektromos járművét, és reggelre készen állna az indulásra. Becslések szerint az Egyesült Királyságban már most is nagyjából 400 000 otthoni töltőrendszer van. Egyes szakértők mégis úgy vélik, hogy 10-15 EV-re egy nyilvános töltőpontnak kellene jutnia. Amikor a 2030-as jégautó-eladási tilalom életbe lép, az emberek továbbra is vezethetik majd autóikat, de minden újonnan bejegyzett jármű EV lesz.
Ha 2030-ban 1,6 millió újonnan bejegyzett elektromos autó lesz, akkor legalább 106 600 töltőpontra lesz szükségük. Ha ehhez hozzáadjuk a meglévő 2,4 millió EV-t (figyelembe véve, hogy az éves BEV-eladások továbbra is 250 000 körül alakulnak), akkor 2030 végére legalább 4 millió EV lesz. A töltőhálózatnak ekkor több mint 266 000 működő töltőpontot kellene tartalmaznia. Ez csak akkor fog működni, ha sikerül fokozni az építési erőfeszítéseket, és képesek vagyunk naponta száz töltőpontot telepíteni.
