A Ford ma izgalmas kalandra invitálja vásárlóit, bemutatva első olyan, nagy sorozatban gyártott, tisztán elektromos hajtású személyautóját, ami Európában készül: a vadonatúj, elektromos Ford Explorert.
A német mérnöki tudást és az ikonikus amerikai stílust ötvöző Explorer az első európai gyártású modell a Ford innovatív, új elektromos járműveinek hosszú sorában, és erre az autóra vár a feladat, hogy kitapossa a Ford márka teljes európai megújulásához vezető utat. A közepes méretű crossover Németországban készül, a 2 milliárd dolláros beruházással létrehozott új Ford Kölni EV Központban. A vállalat 2026-ig több mint 600.000 tisztán elektromos hajtású jármű értékesítését tervezi Európában, és vállalta, hogy 2030-ra elektromos alapon teljesen megújítja személyautó-portfólióját.
Az Explorer két üléssorában öt utas fér el, és az autó két, gazdagon felszerelt változatban (Explorer és Explorer Premium) lesz kapható; mindkét kivitel új, látványos dizájnnal érkezik, amely a Ford legszebb és leglátványosabb SUV-építési hagyományait követi.
A felfedező utak szabadságát egy olyan akkumulátoros hajtáslánc biztosítja, ami 25 perc alatt tölthető fel 10-ről 80 százalékra² egyenáramú gyorstöltővel, és a vásárlók immár több mint 450.000 nyilvános feltöltő pontot találhatnak Európa-szerte.
Az Explorer emellett egy sor innovatív megoldással járul hozzá a felfedezés öröméhez. Az egyedülállóan sokoldalú SYNC Move konnektivitási rendszer¹ lehetővé teszi, hogy a vezető tetszése szerint alakítsa a 15 colos érintőképernyő helyzetét ami mögött a My Privat Locker tárolórekesz is helyet kapott.
A sokoldalúan használható MegaConsole elég tágas egy 15 colos laptop elhelyezéséhez, de elfér benne egymás mellett három 1,5 literes és egy 1 literes üdítős palack is.
A kényelmet szolgáló alapfelszereltség része a fűthető első üléssor és kormánykerék, a masszázsfunkciót is kínáló vezetőülés, a kulcs nélküli ajtónyitás és a soundbar rendszerű hangszóró. Az autóhoz olyan fejlett vezetéssegítő rendszerek is rendelhetők, mint az autópálya-használatra tervezett Sávváltó Asszisztens³ vagy a városi utcákon hasznos Biztonságos Kiszállás Asszisztens³.
“Az Explorer az elektromos Fordok új családjának első tagja. Felfedezhetők benne amerikai tradícióink, de Kölnben gyártjuk európai vásárlóinknak, készen a nagy kalandokra, és csordultig töltve mindennel, amire csak szükség lehet a kellemes napi használathoz,” mondta Martin Sander, a Ford Model e Európa vezérigazgatója.
Az Explorer kivételes képességeinek bemutatására a Ford felkérte Lexie Alford kalandutazó influenszert (akit Lexie Limitless néven is ismernek, illetve a legfiatalabb emberként, aki már a Föld összes országában járt), hogy induljon világ körüli expedícióra az elektromos Explorerrel.
Az utazás ötletét Aloha Wanderwell 100 évvel ezelőtti útja adta, amit a Ford szponzorált, és amellyel Aloha hihetetlen rekordot állított fel.
A vásárlók mától virtuális Explorer tesztvezetésen is részt vehetnek, különböző izgalmas környezetekben próbálva ki az autót asztali vagy mobil eszközeiken.
A Ford Model e részleg által Európában kifejlesztett, tisztán elektromos hajtású Explorer iránti érdeklődést mától lehet regisztrálni Európa-szerte, és a tervek szerint a modellt szeptembertől lehet majd megrendelni, várhatóan 45.000 euró alatti belépő áron.⁴ Az első teljesen elektromos Explorerek jövő év elején megérkezhetnek a magyar Ford márkakereskedésekbe.
A dizájn eddig feltérképezetlen területe
Az Explorer család legújabb tagja esetében a tervezők úgy gyúrták át a Ford ikonikus SUV-dizájnját, hogy határozott, masszív kiállásával az autó elnyerje az európai vásárlók tetszését. A karosszéria erőteljes formái hatásosan idézik fel az amerikai örökséget, ám a lendületes vonalvezetésű jármű kifejezetten áramvonalas is.
Letisztult, egyszerű és mégis látványos megoldás, hogy a tervezők tömör pajzzsá alakították a hagyományos hűtőrácsot, így az orr-rész gyakorlatilag egy megszakítatlan felület lett, amelyen büszkén díszeleg a Ford Blue Oval – illetve az embléma megújult változata, ami kifejezetten az új generációs elektromos modellekhez készült. A jellegzetes fényszórókat egy grafikus felület kapcsolja össze, ami körülöleli és kihangsúlyozza a pajzsot. Az U-alakú alsó védőlemez még szélesebbnek láttatja az autót, szinte keretbe foglalva a frontrészt, és légfüggönyt hozva létre, ami az első kerékjáratokon átvezetett légáramlatokkal javítja az autó aerodinamikáját.
A hátsó részt kompakt, dinamikus arányokkal alakították ki, és a keskeny hátsó szélvédő még inkább kiemeli a karosszéria szélességét. A függőlegesen álló hátsó lámpatestek drámai ‘fénypenge’ hatást keltenek, egyértelmű SUV-karaktert adva az autónak. A hátsó lámpákat egy fekete, a kocsitest teljes szélességében végigfutó elem köti össze; ezt az Explorer neve díszíti. Alul egy U-alakú elemmel köszön vissza az orr-részen már látott formai megoldás, megteremtve a karosszéria vizuális összhangját.
A fekete A-oszlopok és a C-oszlop különleges kialakítása miatt a tető szinte lebegni látszik. Ez a megoldás még levegősebbé és világosabbá varázsolja az utasteret, kihangsúlyozva a crossover életstílus-autó jellegét.
Az Explorer vásárlói a 19, 20 és 21 colos könnyűfém keréktárcsák széles kínálatából válogathatnak. A 4,5 méternél rövidebb karosszéria rövid túlnyúlásaihoz méltón a keréktárcsák dizájnja is sportos, és az átlátható, nyitott felületekkel kialakított kerekeket a lehető legjobb aerodinamikai teljesítményre optimalizálták. A felnik lenyűgöző, háromdimenziós hatást keltő nyílásai a fékek hatékonyabb hűtéséről is gondoskodnak.
A látványos, új karosszériaszíneket kifejezetten az új Explorer látványvilágához választották a dizájnerek. Az autó bemutatásával debütáló Arctic Blue az égbolt határtalanságát idézi, csillogó ezüst és világoskék tónusokkal. Ugyancsak most lesz először látható a Vibrant Blue My Mind fényezés is, ami mellett a Frozen White, a Magnetic Grey, az Agate Black és a Lucid Red árnyalatok is megjelennek a palettán.
Új utastér-koncepció
Jól megformált, kifinomult, intuitív és személyre szabható: az új Explorer utastere teljes mértékben kiaknázza az elektromos architektúrában és a fejlett technológiában rejlő lehetőségeket, új magasságokba ezzel az utastér kínálta élményt és komfortot.
Az álló tájolású kijelzőn a felhasználók távolabbra tekinthetnek a térképeken, miközben ismeretlen vidékeken kalandoznak a Hálózathoz Kapcsolt Navigáció⁵ használatával. A képernyő fényereje a világostól a sötétig állítható, akárcsak a mobiltelefonoké; ez az ötlet egyébként éppen a telefonokból származik. A konfigurálható nyitóképernyővel és a nagyméretű érintő-csúszkákal gyorsabban és egyszerűbben elérhetők a különféle funkciók.
A képernyő alatt rejtőzik a személyes tárgyak számára kialakított My Private Locker (Értékmegőrző) tárolórekesz. Amikor a képernyő a legalsó pozícióban van, és az autót bezárják, az itt tartott dolgok nem láthatók kívülről, és a rekesz autómatikusan bezár. A My Privat Lockerben két USB-C csatlakozó található, és két ugyanilyen portot építettek be a hátsó ülésen utazók számára is. A kijelző alatt egy előre lejtő rekeszt alakítottak ki, amiben két nagyméretű okostelefon is elfér egymás mellett, és a fiók egyben vezeték nélküli töltőként is szolgál.
A középkonzol kartámasza alatt is található egy függőleges tároló. Mivel az autóban nincs hagyományos sebességváltó, a 17 literes MegaConsole kiválóan kihasználható: elég tágas egy 15 colos laptop elhelyezéséhez, de elfér benne egymás mellett három 1,5 literes és egy 1 literes üdítős palack is. A tároló egy kivehető térelválasztót is tartalmaz, ami jégkaparóként is használható. A pohártartókat úgy helyezték el, hogy a kartámasz a lehető legtágasabb maradjon, és szükség esetén áthelyezhetők egy lentebbi tárolóhelyre is, ha több hely kell a középső konzoldobozban.
A Ford figyelmesen meghallgatta a vásárlók visszajelzéseit arról, hogy a vezetők mennyire szeretik a központi képernyő modern érzetét, egyszerűségét és kényelmét, ugyanakkor nagyra értékelik a fizikai kezelőszerveket is – különösen menet közben, a mozgó járműben. Az új Explorerben ezért egy rendkívül ergonomikus érintőpad is található az olyan funkciókhoz, mint az audiorendszer beállítása és a parkolássegítő technológiák használata.
A sportos és otthonos utastérben egyetlen, közös dizájnelemmé olvad össze a műszerfal az ajtókkal. A formatervezők igyekeztek minél kevésbé hangsúlyozni a hagyományos technológiákat; a szellőzőnyílások például keskenyek, és nincsenek szem előtt. A modern technológiák viszont kifejezetten előtérbe kerültek, mint a soundbar-stílusú hangszórók, amelyek látványos, szélesen elnyúló formát kaptak. Az éles, tiszta képet adó 5 colos, lebegő hatású digitális műszeregységről az autós könnyen leolvashatja a vezetéssel kapcsolatos információkat, az akkumulátor töltöttségi szintjét és a vezetéssegítő rendszerek adatait. Mindez együtt egy minimalista stílusú, nyugodt hangulatú digitális teret alkot.
A kabin sportos karakterét erősíti, hogy a vadonatúj első ülésekben a fejtámlát egybeépítették a háttámlával. A 12 irányban elektromosan állítható, és a vezető oldalán memóriafunkcióval is kiegészített üléseket az Explorer Premium változatban Sensico bőrhatású anyaggal kárpitozzák, ami még hatásosabban kihangsúlyozza a formákat és a prémium tapintásérzetet. Az Explorer modellváltozatban az üléseket részben Sensico anyag, részben sportos stílusú szövetkárpit borítja.
Mindkét kivitelben alapáras az első ülésfűtés, sőt a vezetőnek derékmasszázs is jár. Az ülések látványát még egyedibbé varázsolja az a kárpitozási technológia, ami lehetővé teszi, hogy a markáns formájú elemeket is egyetlen darabból szabott anyag borítsa, és a szoros varrások is alig láthatók.
Az Explorer Premium változat utasterében a belső világítás is különleges: a lehető legszebb hatás érdekében gondosan elhelyezett fényvezető sávok diszkréten derengnek fel az első ajtókon, a középkonzolon és a soundbar-stílusú hangszórók burkolatán. A fénycsíkok 10 különböző színben világíthatnak, igazodva az egyéni beállításokhoz vagy a kiválasztott vezetési üzemmódhoz.
Magabiztos felfedezőknek
Az Explorer-család híres arról, hogy magabiztossággal tölti el az autósokat. A tisztán elektromos hajtású Explorerre ez még inkább igaz, hiszen a nemcsak teljesítménye, hanem kiszolgáló háttere miatt is tökéletes társnak ígérkezik a kalandtúrákhoz – egy elektromos autó minden előnyével együtt.
A dinamikus és kifinomult akkumulátoros elektromos hajtáslánc várhatóan 25 perc alatt lesz feltölthető² 10-ről 80 százalékos szintre egyenáramú gyorstöltővel, a hátsó sárvédőn található CCS töltőporton keresztül, amikor az optimális feltöltési sebesség érdekében az akkumulátor hőmérsékletét is előre beállítják. Az autóhoz adott Ford Nyilvános Töltő Kábellel a 2. típusú váltóáramú állomásokon³ is elvégezhető a töltés.
![]() |
A vásárlók Európa-szerte több mint 450 ezer töltőpontot használhatnak, és ezek száma 2024-re már eléri az 500 ezret.Magyarországon több, mint 2000 töltőpont található a Ford Blue Oval Charge Network hálózatában. Megtalálható köztük az a több mint 2100 egyenáramú gyorstöltő állomás is, amelyeket több mint 450 helyszínen épített ki az IONITY konzorcium, aminek a Ford az egyik alapító tagja.
A SYNC Move kezelőfelületén beprogramozható töltésütemezés segítségével az autó tulajdonosai az alacsonyabb tarifájú időszakokra időzíthetik az otthoni töltést, és azt is beállíthatják, hogy a reggeli munkába indulás előtt tele legyen az akkumulátor, és kellemes hőmérséklet fogadja őket a kabinban. Útközben a fedélzeti EV-utazástervező ügyel arra, hogy időben útba essenek a legkényelmesebb feltöltési lehetőségek.
Észrevétlenül működő vezetéssegítő rendszerek
Az elektromos Explorerben új vezetéssegítő rendszerek gondoskodnak a kellemesebb, pihentetőbb vezetési élményről – akár az országúton, akár a sűrű nagyvárosi forgalomban.
A fejlett technológiákat 12 ultrahangos szenzor, öt kamera és három radar szolgálja ki, amelyek a jármű teljes környezetét lefedik 360 fokban. Még a kormánykerékben is vannak érzékelők a vezetői interakciók passzív megfigyelésére; ha az autós nem reagál a vezetéssegítő rendszerek figyelmeztetéseire, akkor a jármű fény- és hangjelzésekkel, illetve tapintással érzékelhető jelzésekkel figyelmezteti erre.
A Ford az Explorerben vezeti be elsőként az európai piacon a továbbfejlesztett Sávközép technológiát³, ami ezentúl az automatizált sávváltásra is képes lesz. A külön rendelhető Sávváltó Asszisztens radarokkal és kamerákkal figyeli az Explorer mellett haladó, illetve az autó holtteréhez közeledő járműveket. Amikor a Sávközép rendszer³ aktív, a vezetőnek elég a gyorsító sáv felé indexelnie, és az Explorer önállóan elvégzi a sávváltást.
A rendszer finoman adagolt kormányzási nyomatékkal vezeti át az autót a szomszédos sávba, ahol automatikusan stabilizálja a helyzetét a Sávközép technológia segítségével, majd az adott útszakaszon érvényes maximális sebességhez igazítja a tempót; ezt a vezető beállíthatja manuálisan is, vagy rábízhatja a Közlekedési Tábla Felismerő³ rendszerre. A Sávváltó Asszisztenssel³ kiegészített Sávközép³ technológia mellett az Explorer vezetője az Adaptív Sebességtartó Automatikára³ és a Stop & Go³ funkcióra is számíthat, ami az araszoló városi forgalomban akár állóra is fékezi az autót, majd egy gomb megnyomása vagy a gázpedál megérintése után újra elindítja azt.
A Holttérfigyelő³ olyankor szolgál hasznos segítséggel, amikor a vezető maga végzi el a sávváltást. A technológia figyelmeztet, ha az Explorer egy hátulról közeledő jármű nyomvonalába készül belépni, és finom kormányzási beavatkozással visszatéríti az autót a saját sávjába, de ez utóbbit a vezető felülbírálhatja.
Veszélyes helyzetek nem csak akkor adódhatnak, amikor a jármű a forgalomban halad. Az új Biztonságos Kiszállás Asszisztenst³ arra tervezték, hogy megelőzze az ‘ajtónyitási’ baleseteket, vagyis hogy az álló jármű valamelyik utasa ne nyissa rá az ajtót egy kerékpárosra. A parkolási manőver befejezése után az autó hátsó sarkaiba épített radarok továbbra is aktívak maradnak, érzékelve a közeledő bicikliseket vagy egyéb járműveket. A rendszer fényjelzést villant fel a műszerfalon és a megfelelő visszapillantó tükörben, emellett pedig hangjelzéssel is figyelmeztet, ha az ajtó nyitása balesetet okozhat.
A Biztonságos Kiszállás Asszisztens³ ugyanazokkal a radaros érzékelőkkel működik, mint a az Aktív Fékezéssel kiegészített Keresztirányú Forgalomfigyelő³, amelynek segítségével az autós elkerülheti a koccanásokat az oldalirányból érkező járművekkel, miközben kitolat egy parkolóhelyről. Emellett ott van még a Tolatási Fékasszisztens³ is, ami egy hátrafelé tekintő kamerával azonosítja az Explorer mögötti akadályokat, és lefékezi az autót, megelőzve ezzel a horpadásokat és karcolásokat.
Az Ütközésre Figyelmeztető rendszer³ immár egy átfogó technológiai csomag, ami segít elkerülni az ütközést, vagy mérsékelni annak súlyosságát. Az előre tekintő kamerával és radarral a rendszer felismeri az ütközésveszélyes helyzeteket, amire hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és automatikusan fékez, megelőzve a balesetet:
- az Explorer előtt haladó járművekkel, kerékpárosokkal és gyalogosokkal,
- az Explorer nyomvonalát keresztezni készülő járművekkel és kerékpárosokkal,
- az út mellett haladó kerékpárosokkal és gyalogosokkal, akik vélhetően rátérnek az Explorer nyomvonalára,
- az Explorer sávjában szembejövő járművekkel.
A parkolás a nagyvárosi lét olyan velejárója, ami sok autós számára jelent stresszt, de az új Explorer egy sor fejlett megoldással segít ebben. Az Aktív Parkolóasszisztens 2.0³ teljesen