Menetpróba – Kia e-Niro 64 kWh Platinum

A koreai márka elektromos szabadidő-autója tényleg tudja azt a hatótávot, amit az oldalára írtak, ezzel bátran kijelenthetjük, hogy a piac egyik legjobb vételének számít.

Az e-Niróval közel ezer kilométert tettünk meg, és a modell „tartotta” a szavát. Budáról Miskolcig körülbelül 200 kilométert autózva, a gázpedálállásra és a műfajban már-már kötelezően betartandó takarékossági tanácsokra alig figyelve érkezéskor még mindig 230 kilométer hatótávot jelzett az autó műszerfala. Ami azt jelentette, hogy a Tesla Model3 Long Range változatát követően ez lett az első e-autó vidéki szerkesztőségünkben, amellyel oda-vissza megjárható a főváros.

Nagy dolog ez abban a világban, ahol szinte az összes elektromos modell prospektusában csak úgy röpködnek a 400 kilométerek, de a valóságban csak sokkal kisebb számokra képesek a prémium és középkategóriás márkák. Ehhez képest a Kia e-Niro a kisebb akkujával is közel 300 kilométert teljesít, és a nemrégiben nálunk járt hibrid változatról is csak csupa jót tudtunk mondani.

A töltés a többé-kevésbé mindenhol elérhető DC-s, 50 kW-os fejen keresztül nulláról 80%-os állapotra 75 percet vesz igénybe, megfelelő AC-s tankolásnál ez az érték már 10 óra környékére ugrik, ha pedig valaki az átlagos otthoni konnektorból próbálkozik, bizony 24 órán túli értéket lát a műszerfalon, mint hátralévő töltési idő.

menetproba-2020-kia-e-niro-04

A nagyobb e-Niro 356 Volton dolgozik, 453 kilós a folyadékhűtéses akkuja, de 8 másodperc sem kell neki a 100-as gyorsuláshoz, a végsebessége pedig majdnem 170 km/h

Ha elvonatkoztatunk a fantasztikus műszaki adatoktól, arra is rácsodálkozhatunk, hogy a karosszéria is telitalálat. A SUV-os kialakítás nagyon divatos, ráadásul könnyű belőle a ki- és a beszállás. Ez derékfájósoknak és idősebbeknek komoly érv lehet az autó mellett. Az utastérnél az a meglepetés, hogy nincs meglepetés. Nincs a Tesla-féle, egy monitorról irányítunk mindent típusú alkatrész- és kábelspórolás, amit az amerikaiak minimál dizájnnak álcáznak. A klíma szabályozása a hagyományos tekerőgombokkal és kapcsolókkal történik, a központi kijelző pedig a Kiákban megszokott, kiegészítve pár villanyautós funkcióval. A raktér 451 literes, amely 1405 literre bővíthető, miközben jól el lehet férni a hátsó üléseken is.

menetproba-2020-kia-e-niro-02

A Kia az e-Niróban már nagyon komoly „önvezető rendszert” is kínál, amely bizonyos körülmények között a sofőr felügyelete mellett tökéletesen képes irányítani az autót. A legfontosabb az adaptív tempomat, ami nemcsak tartja a beállított sebességet, de egy autó utolérésekor mérsékli is azt, illetve az aktív sávtartás, ami nem csak megnehezíti, hogy véletlenül kicsússzunk a sávból, de a sáv közepén tartja az autót. Sávváltásra, a sebességhatárok betartására, kanyaroknál lassításra nem képes, így tényleg szükség van a sofőrre, de a vezetés legunalmasabb, legfárasztóbb részét, a monoton autópályás kormányzás, fékezés, gyorsítás feladatait leveszi a vállunkról.

menetproba-2020-kia-e-niro-01

Ennyi pozitív tapasztalat után jöhet a feketeleves, amely a kereskedések pénztáránál érheti a vásárlót. Az általunk kipróbált modellért több mint 15 millió forintot kell leszurkolni, persze ezt az összeget csökkenthetjük az extrákkal és az állami támogatással, végső esetben a hatótávval is. Ha nagyon meghúzzuk a nadrágszíjat, 10 millió forint alatti összeget kapunk, de azt tanácsoljuk, aki teheti, mégis a csúcsváltozatot kérje az eladóktól.

Műszaki adatok:

Hossz/szél./mag.: 4375/1805/1560 mm

Motor: villany – 204 LE, 395 Nm

Gyorsulás (0–100 km/h): 7,8 s

Ár: 15 289 000 Ft (alapár: 12 843 000 Ft) *

Tesztautó: Kia Motors Hungary

* állami támogatás nélkül

Hasonló cikkek

Leave a Comment